In Memoriam

Wouter Oosthout †, 1946-2013

Op maandag 4 november is Wouter Oosthout op 67-jarige leeftijd overleden. Een zoveelste infectie was zijn verzwakte lichaam te machtig. Wouter koos ervoor om de behandelingen te stoppen om in alle rust thuis bij Francien te kunnen sterven. De laatste keer dat ik hem sprak was hij openhartig en reëel over zijn gezondheid. Hij hield er rekening mee dat het niet lang meer zou duren. Zijn woorden gaven mij toch een goed gevoel, want hij zei: “Ik heb een mooi leven gehad!”.

Wouter werd eind jaren 70 lid van de Schaakvereniging Voorschoten. In de jaren 80 woonde hij een aantal jaar in het oosten van het land, maar terug in Leiden vond hij direct weer zijn weg naar de schaakvereniging in Voorschoten. Het was duidelijk dat dit de club is waar hij zich thuisvoelde. Van 1994 tot en met 1999 was Wouter als penningmeester lid van het bestuur. Daarna was hij nog acht jaar penningmeester van de Leidse Schaakbond, totdat zijn gezondheid dat niet meer toeliet.

Wouter was dus een zeer gewaardeerd lid dat zich intensief voor de vereniging heeft ingezet, maar wij herdenken hem toch vooral als de creatieve speler die nooit een saaie partij speelde. Met zijn actieve stijl kwam hij vaak in scherpe stellingen, waarin hij geregeld verrassende wendingen vond. En als hij eens werd teruggedrongen dan rechtte hij de rug, met zijn vechtlust op zoek naar een laatste truc. Zijn vechtlust en creativiteit kwamen nog het best tot zijn recht in het eindspel, waarin hij verrassend genoeg zeer bedreven was. En als zijn tegenstander hem te slim af was, dan toonde hij zijn sportiviteit. Een goede partij van zijn opponent beloonde hij met een compliment: “Mooi gespeeld!”. Wouter was een echte liefhebber.

De beste resultaten behaalde Wouter in de externe competitie en ik denk dat hij daar ook het meeste plezier aan beleefde. Hij speelde graag voor zijn club, het maakte niet uit in welk team. Als een hoger team een invaller nodig had, dan kon altijd op Wouter gerekend worden. Zijn verrassende spel, gecombineerd met zijn vechtlust en eindspeltechniek, bleek zeer geschikt om vrijwel ieder jaar een goede score te halen in de externe competitie.

Met zijn vriendelijke en vrolijke aard was Wouter een zeer geliefde clubgenoot en voor veel van ons een vriend. In de laatste mail voor zijn dood wenste hij de schaakvereniging nog het allerbeste. Wij gaan een uniek mens op de club missen.

De afscheidsbijeenkomst is vrijdag 8 november om 11.00 uur in de aula van crematorium Rhijnhof, Leiden.

Marcus Driessen
Voorzitter Schaakvereniging Voorschoten